zondag 13 juni 2010

Griezels

Griezels
Het reptiel beloerde me met zijn onbeweegelijke spitse kop. Nu en dan sliste ze wat met haar gespleten tong in mijn riching. Ik bewoog niet. Bleef stokstijf staan. Andere slangen kropen dichterbij. Ik stond in de slangenkuil en was omring door honderden, wat zeg ik, duizenden van deze griezels. Indiana Jones had tenminste nog een zweep om ze van zich af te slaan. Ik had enkel mijn blote handen.



Ingrid lachte. “Neem er een bij de kop, ze bijten toch niet. Het zijn lieve beestjes.” Allemaal goed en wel maar weten deze beesten dat ook? Voorzichtig stak ik m’n hand uit. De slangen waren sneller en verdwenen tussen de rotsspleten in hun hol. Ik trok m’m n stoutte schoenen aan en wist er een kleintje te verschalken. Bij de staart. Och arme het kleintje. Het kronkelde zich op het eigen lijf een weg omhoog naar mijn vingers. Ik liet los. Het was meteen verdwenen. Uiteindelijk raapte ik al mijn moed bij elkaar en kon na wat oefenen er ene achter de kop vastgrijpen. Wat een mens al niet moet doen voort een foto!




*
Narcisse ‘snake pit’.
De ondergrondse putten in de nabijheid van Narcisse herbergen tienduizenden ‘Red-sided Garter Snakes’. Na het overwinteren in de spleten en holen van de krijtondergrond komen ze tot leven in de lente. Jaren terug was de weg erheen bezaaid met lijken van platgereden dieren, wist Ingrid me te vertellen, maar men heeft tunnels onder het wegdek geboord en hekkens langsheen de straten geplaatst. “Zoals wij in Europa doen met onze kikkers veilig de straat over te krijgen?” vroeg ik. “Dat is inderdaad zo. Als in Europa.”
Door grondverzakking zijn er vier putten ontstaan. Hier komen de slangen naar boven en genieten van de eerste lentewarmte. Een opgerolde bol van honderd mannelijke slangenlijven heeft zich omheen een enkele vrouwelijke slang gekronkeld. Na geslachtgemeenschap is iedereen tevreden en de mannetjes verdwijnen voor de rest van de zomer mijlen ver van huis. “De ‘prime time’ van de ‘post-hibernation party’ (na-winterslaapvrijpartij) is altijd rond Mother’s Day,” wist Ingrid als onmisbaar detail nog aan te vullen.
Website: www.naturenorth.com/spring/.../Narciss_Snake_Dens.html.

*****

Geen opmerkingen:

Een reactie posten